Genua-Piombino-Elba

6 september 2013 - Piombino, Italië

Beste Volgers,

Genua achter ons gelaten. Nog even iets over Eataly; 200 meter bij 20 meter bovenste verdieping in een gebouw bij de haven. Alleen maar Italiaanse producten. Groente, wijn, pesto, salami, pasta enz, enz. Het leuke is dat je op een aantal plaatsen in die ruimte kunt eten wat je kunt zien en wat je ook kunt kopen. Goed, met de trein naar het zuiden. In eerste instantie zouden we van Genua naar Rome gaan, maar dat bleek achteraf 11 uur in de trein en ja het is vakantie en geen aangenomen werk dus hebben we een tussenstop ingelast. De tussenstop werd Piombino, de Wijk aan Zee van Italie. Hoogovens dus. Zelfde stank en lawaai. Maar de extra verrassing was toen wij bij Eataly met een Italiaans echtpaar aan de praat raakten en vertelden over onze plannen, zij ons vertelden, toen ze hoorden dat we naar Piombino gingen, dat we zeker Elba moesten bezoeken. Elba? Dat eiland van Napoleon? Ja dat eiland. Hadden  nooit gedacht dat het eiland op een uur varen van de Italiaanse kust ligt. Dus wij om 4 uur de oversteek gemaakt naar Elba. Prachtig eiland, mooie boottocht. En wij als Napoleongroupies natuurlijk meteen naar het huis waar hij 300 dagen (4 mei 1814 - 26 februari 1815) heeft verbleven tot hij bevrijd werd en weer aan de macht kwam. Na de nederlaag bij Waterloo werd hij naar St. Helena verbannen waar hij ook stierf. Een wandeling gemaakt door de hoofdstad  Portoferraio. Elba is het grootste eiland van de Toscaanse Archipel. De godin der liefde Venus verloor een halsketting in de Tyrrheense Zee en zo ontstond de Toscaanse Archipel, zo gaat de legende. Het weer is nog steeds prachtig en morgen naar Rome waar het ook nog 30 graden is. Tot morgen en nu naar bed.

1. Ger:
    6 september 2013
    Een onverwacht avontuur dus. Altijd leuk!
  2. Jeannette Lodeweges:
    7 september 2013
    Leuk dat jullie net zo genoten hebben van Eataly als Antek en ik.
    Nog naar de halsketting van Venus gezocht????
    Liefs, Jeannette
  3. Thea van Dijk:
    7 september 2013
    Ha Wim, staat je goed dat huis van Columbus.
    Heb je dat ei nog gezien?
    Geniet ze met je reismakker.
    Daag!
    Thea